Утицај ренесансне традиције на песму У болници Бориса Пастернака и метричка анализа песме
Сажетак
Утицаји ренесансне традиције на поезију руског модернизма нису често били у фокусу истраживачâ. Циљ овог рада јесте да покаже неколико важних утицаја ренесансне традиције из домена књижевности и визуелних уметности на поезију руског нобеловца Бориса Пастернака. У фокусу нашег истраживања налази се песма У болници на коју су се одразили како утицаји основних поетских начела ренесансе – алегоризма и реторичности, тако и неке типично ренесансне технике примењиване у ликовним уметностима – кјароскуро (chiaroscuro) и недовршеност (non finito).
Референце
Antologija ruske poezije XVII–XXI veka (Izabrao, priredio i propratne tekstove napisao Aleksandar Petrov). Beograd: Zavod za udžbenike. 2011.
Baevskiй, Vadim. „Stihotvorenie Pasternaka V bolnice“.Znamя, br. 7. Moskva.2010.
Batkin, Leonid. Italьяnskoe Vozroždenie: problemы i lюdi. Moskva: Rossiйskiй gosudarstvennый gumanitarnый universitet. 1995.
Biblija ili Sveto pismo Staroga i Novoga zavjeta. Prev. Stari zavet Đura Daničić; Novi zavjet preveo Vuk Stef. Karadžić. Beograd: Biblijsko društvo. 1995.
Bodin, Per Arne. „The Count and His Lackey. An Analysis of Boris Pasternak’s Poem ʼBalladaʼ“.Sudia filologiczne, ze. 31 /12/. PoэtikaPasternaka. Pod red. Anny Majmieskułow. Bydgoszcz: Wydawnictwo uczelniane WSP w Bydgoszczy. 1990.
Da Vinči, Leonardo. „Traktat o slikarstvu“. Poetika humanizma i renesanse I. Beograd: Prosveta. 1963.
Draškić Vićanović, Iva. Non finito: prilog zasnivanju estetike nedovršenog. Beograd: Čigoja štampa. 2010.
Fleйšman, Lazarь. „Avtobiografičeskoe i ʼAvgustʼ Pasternaka“. Statьi o Pasternake. Bremen: K-presse. 1977.
Gasparov, Mihail. Metr i smыsl. Moskva: Fortuna ЭL. 2012.
Gombrih, Эrnst. Simvoličeskie obrazы. Očerki po iskusstvu Vozroždeniя. Sankt-Peterburg: Aleteйя. 2017.
Ivinskaя, Olьga. V plenu vremeni: godы s Borisom Pasternakom. Moskva. 1972.
Losev, Alekseй. Эstetika Vozroždeniя. Moskva: Mыslь. 1978.
Panofsky, Erwin. IDEA. Prilog povijesti pojma starije teorije umjetnosti. Zagreb: Golden marketing. 2002.
Pasternak, Boris. „Kogda razgulяetsя“. Stihotvoreniя i poэmы. Moskva – Leningrad, 1965.
Pasternak, Boris. Doktor Živago. Beograd: Prosveta, 1966.
Pasternak, Boris. Eseji i članci. Autobiografski ogled. Beograd: Slovo ljubve – Prosveta, 1979b.
Pasternak, Boris. Sobranie sočineniй v 5 tt., T. 5. Pisьma. Moskva: Hudožestvennaя literatura. 1992.
Pasternak, Boris. Zaštitna povelja i druge proze. Beograd: Slovo ljubve – Prosveta. 1979a.
Santa Teresa de Jesus. Libro de la vida, Madrid: Ediciones rialp. S. A.
Šekspir, Vilijam. Velike tragedije. Prev. i nap. Ž. Simić i S. Pandurović. Beograd: Vulkan izdavaštvo D. O. O., 2016.
Užarević, Josip. „K probleme liričeskogo subъekta v lirike Borisa Pasternaka“. Sudia filologiczne, ze. 31 /12/. PoэtikaPasternaka. Pod red. Anny Majmieskułow. Bydgoszcz: Wydawnictwo uczelniane WSP w Bydgoszczy. 1990.
Žolkovskiй, Aleksandr. Poэtika Pasternaka. Invariantы. Strukturы. Intertekstы. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie. 2011.
Яvleйko, Evgeniй. Venecianskaя palitra. Mir častnogo čeloveka v iskusstve Venecii эpohi Vozroždeniя. Moskva: BuksMArt. 2020.

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).