Феноменолошки метод и неуспешна егзегеза енигматичних бића у Кафкином делу
Сажетак
Насловом се не најављује интерпретативни метод и (неуспешни) резултат тумачења у приступу Кафкином тексту, већ анализа самог специфичног модела тумачења као предмета Кафкине прозе. У раду ћемо се усредсредити на кратку причу „Домаћинова брига“, приповетку Сеоски учитељ и поетизовани есеј Истраживања једног пса, дакле на текстове који се заснивају на егзегези загонетних феномена: хибридног створа Одрадека, џиновске кртице, као и ваздушних паса, паса-музичара и порекла псеће хране. Циљ чланка је испитивање спреге између интерпретативног метода кафкијанског истраживача и изостанка сазнајног учинка. Нарочиту пажњу посветићемо феноменолошкој редуктивности књижевних субјеката као узроку зачудног пријема изучаваних објеката, те инадекватности односа између егзегетске намере, која обавезује на уважавање метафизичких координата бића, и феноменолошке примене, која сужава предмет. У све три приче квалитет кафкијанске егзегезе одређен је чињеницом да је тумач истовремено и приповедач, чиме се успоставља релација између тока нарације и следа интерпретације, а логика казивања разоткрива ограничења саме духовне перспективе проучаваоца.
Референце
Anders, Ginter. Kafka – pro et contra. Preveo Ivan Foht. Beograd: Rogoz, 1985.
Beissner, Friedrich. Der Erzähler Franz Kafka. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag, 1952.
Brod, Max. Verzweiflung und Erlösung im Werk Franz Kafkas. S. Fischer Verlag: Frankfurt am Main, 1959.
Delez, Žil, Gatari, Feliks. Kafka. Prevela Slavica Miletić. Sremski Karlovci, Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 1998.
Driscoll, Kári. „An Unheard, Inhuman Music: Narrative Voice and the Question of the Animal in Kafka‘s ‘Josephine, the Singer or the Mouse Folk’. Humanities, 6, 26 (2017): 1–15.
Emrich, Wilhelm. Franz Kafka. Frankfurt am Main, Bonn: Athenäum Verlag, 1965.
Kafka, Franz. Sämtliche Werke. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 2013.
Kilcher, Andreas B. „Kafkas Proteus. Verhandlungen mit Odradek“. Kafka verschrieben. Hrsg. von Irmgard M. Wirtz. Göttingen, Zürich: Wallstein, Chronos, 2010.
Pantović, Katarina. Aktuelna čitanja Kafkinog dela. Beograd: Službeni glasnik, 2023.
Petrović, Vuk. Poetika humora kod Kafke. Beograd: Zadužbina Andrejević i Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu, 2022.
Politzer, Heinz. Franz Kafka, der Künstler. Frankfurt am Main: S. Fischer Verlag, 1965.
Weinberg, Kurt. Kafkas Dichtungen: die Travestien des Mythos. Bern, München: Francke Verlag,1963.
Winkelman, John. „Kafka‘s ‘Forschungen eines Hundes’“. Monatshefte. University of Wisconsin, 3 (1967): 204–216.

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).