Машина жељe и апсурд одговорности: да ли је Кафка био реалан?
Сажетак
Истраживање разматра односе књижевности, стварности и читалаца кроз призму модернистичке прозе, с фокусом на дела Франца Кафке. Кроз анализу „поетике неодређености“ и антимиметичког приступа, указује се на то како модерна уметност ствара стварност уместо да је приказује. На примеру Замка показује се како Кафкина дела истражују бирократију као метафору апстрактне моћи и отуђења, подстичући читаоце на активно тумачење и преиспитивање граница разумевања стварности. Рад такође наглашава улогу језика у одразу дубље стварности и сумњу у комуникативну функцију језика, која остаје ограничена у модерним условима дестабилизоване перцепције. Уз помоћ теоријских увида Ролана Барта, Гинтера Андерса, Жила Делеза, Феликса Гатарија, Мориса Фридмана, Ђанија Ватима и Ђорђа Агамбена реконструише се Кафкина способност да испита односе појединца и друштва у контексту модерности.
Референце
Agamben, Đorđo, Profanacije. Prev. Ivo Kara-Pešić. Beograd: Rende, 2010.
Anders, Ginter, Kafka – za i protiv. Prev. Ivan Foht, Novi Sad: Kiša, 2015.
Bart, Rolan. Zadovoljstvo u tekstu. Prev. Jovica Aćin. Niš: Gradina, 1975.
Cišler, Hans. Kafka ide u bioskop. Prev. Aleksandra Bajazetov-Vučen. Beograd: Institut za film, 2003.
Constantine, David. ”Kafka’s writing and our reading”. Cambridge Companion to Kafka. Ed. Julian Preece. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, 9–24.
Delez, Žil i Gatari, Feliks. Kafka. Prev. Slavica Miletić. Sremski Karlovci; Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 1998.
Fridman, Moris. Problematični pobunjenik: Melvil, Dostojevski, Kafka, Kami. Prev Igor Javor. Beograd: Službeni glasnik, 2012.
Grejber, Dejvid. Utopija pravila. Prev. Lusy Stevens. Beograd: Geopoetika, 2016.
Grey, Richard T. et al. A Franz Kafka Encyclopedia. Westport: Greenwood Press, 2005.
Gvozden, Vladimir. „Modernost, odgovornost i želja: Zamak kao zamka“. Odgovornost i savremenost. Ur. Alpar Lošonc. Novi Sad: SANU, Ogranak u Novom Sadu, 2023, 79–98.
Harold Bloom. New York: Infobase Publishing, 2010, 23–36.
Herling-Gruđinski, Gustav. O čemu je pisao Franc Kafka. Prev. Biserka Rajačić. Vršac: Književna opština Vršac, 2017.
Hobsom, Erik. Kraj kulture: kultura i društvo u XX veku. Prev. Aleksandar V. Stefanović. Beograd: Arhipelag, 2014.
Ingarden, Roman. O književnom delu. Prev. Radoslav Đokić. Beograd: Foto futura, 2006.
Kafka, Franc. Dnevnici 1914–1923. Prev. Vera Stojić, Branimir Živojinović. Beograd: Nolit, 1984.
Kafka, Franc. Sabrane priče 1. Prev Jovica Aćin. Beograd: Službeni glasnik, 2022.
Kafka, Franc. Zamak. Prev. Predrag Milojević. Beograd: Laguna, 2022.
Kafka, Franz. Aphorismen. http://www.digbib.org/Franz_Kafka_1883/Aphorismen_.pdf, 2011 (datum pristupa: 8.12.2024).
Kafka, Franz. Brief an den Vater. www.digbib.org/Franz_Kafka_1883/Brief_an_den_Vater, 2005 (datum pristupa: 11.1.2025).
Kosik, Karel. Dijalektika konkretnog. Prev. Krešimir Georgijević. Beograd: Prosveta, 1967.
Lemer, Žerar-Žorž. Kafka. Prev. Bojan Savić Ostojić. Beograd, Clio, 2007.
Majrovic, David Zejn i Kramb, Robert. Kafka za početnike. Prev. Biljana Šobajić i Aleksandar Dimitrijević. Beograd: Hinaki, 2004.
Morreti, Franco. ”On the Novel”. In: F. Moretti (ed.), The Novel. Volume 2: Forms and Themes, Princeton & Oxford: Princeton University Press, 2006, ix-x.
Pavel, Thomas. ”The Novel in Search of Itself: A Historical Morphology”. The Novel. Volume 2: Forms and Themes. Ed. Franco Moretti. Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2006, 4–31.
Perloff, Marjorie. The Poetics of Indeterminacy. Evanston: Northwestern University Press, 1981.
Robertson, Ritchie. Kafka: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2004.
Sloterdijk, Peter. Kritika ciničnoga uma. Prev. Boris Hudoletnjak. Podgorica: CID, 2008.
Thorlby, Anthony. ”Kafka’s Narrative: A Matter of Form”. Franz Kafka: New Edition. Ed.
Vatimo, Đani. Subjekat i maska: Niče i problem oslobođenja. Sremski Karlovci, Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, 2011.
Virilio, Pol. Čisti rat. Prev. Dušan Đorđević Mileusnić. Beograd: Fakultet za medije i komunikacije, 2012.

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).