Постхуманизам у роману за младе Аквамарин Андреаса Ешбаха
Сажетак
Рад представља анализу елемената постхуманизма у научнофантастичном роману за младе Аквамарин (Aquamarin, 2015) Андреаса Ешбаха (Andreas Eschbach). Под термином постхуманизам подразумева се потреба за превазилажењем дихотомије хумано-ахумано и става да људска врста заузима посебно место у природном поретку, као и за постављањем питања шта је то што је изостављено у антропоцентричном погледу на свет. Анализа се фокусира већим делом на протагонисткињу Саху, која се у процесу физичког и психичког сазревања и формирања идентитета суочава и с чињеницом да је хибридно биће, спој човека и животиње настао као последица илегалног генетског експеримента. Циљ је да се укаже на приказан проблем измењених облика телесности/материјалности и (пост)хуманог идентитета, као и на друштвено-етичку димензију позиције сабмаринаца (полуљуди/полуриба), бачених у егзистенцију и принуђених на скривање како не би били експлоатисани и/или уклоњени из света подређеног антропоцентричним тежњама. Анализа је показала да развојни пут протагонисткиње води прихватању хибридности тела која се огледа у споју хуманог и ахуманог, као и ка прихватању проширене психолошке слике о себи и друштвене улоге посредника између два света: фиктивног реалистичног света будућности и неистраженог, постантропоцентричног света морског дна где обитава homo submarinus, при чему се истиче морални став одговорности према новој врсти уместо маргинализације, страха или убијања.
Референце
Agamben, Giorgio. The Open: Man and Animal. Translated by Kevin Attell. Stanford, California: Stanford University Press, 2004.
Baring-Gould, Sabine. Curious Myths of the Middle Ages. Waterloo Place, London, Oxford and Cambridge: Rivingtons, 1877.<https://archive.org/details/curiousmythsofmi00bariuoft> 11. 10. 2023.
Callus, Ivan and Stefan Herbrechter. "Introduction: Posthumanist subjectivities, or, coming after the subject." Subjectivity 5 (2012): 241-264. https://doi.org/10.1057/sub.2012.17
Deleuze, Gilles and Claire Parnet. Dialogues II. Translated by Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam. New York: Columbia University Press, 2007.
Derrida, Jacques. "The Animal That Therefore I Am (More to Follow)." Critical Inquiry 28.2 (2002): 369-418.<https://www.jstor.org/stable/1344276> 11. 10. 2023. https://doi.org/10.1086/449046
Eger, Sandra. Jugendliteraturin der politischen Bildung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 2015. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09966-4
Ešbah, Andreas. Akvamarin. Prevela Darinka Kovačević. Beograd: Propolis Books, 2018.
Ewers, Heinz-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung. Paderborn: W. Fink, 2012. https://doi.org/10.36198/9783838537054
Fritzsche, Sonja. "Eco-Eschbach: Sustainability in the Science Fiction of Andreas Eschbach". Detectives, Dystopias, and Poplit: Studies in Modern German Genre Fiction. Ed. Bruce B. Campbell, Alison Guenther-Pal, Vibeke Rützou Petersen. Rochester, New York: Camden House, 2014. 67-87. https://doi.org/10.1515/9781782043294-005
Goodbody, Axel. "Stories of Energy in Contemporary Novels: Reframing Energy through Narratives, Genres and Metaphors". Metaphora. Journal for Literature Theory and Media. EV 2: Climate Change, Complexity, Representation. Guest ed. Hannes Bergthaller. 2017. Web.<https://metaphorajournal.univie.ac.at/climate-change/volume2_goodbody.pdf> 11. 10. 2023.
Halberstam, Judith M. And Ira Livingston. Introduction: Posthuman Bodies. Posthuman Bodies. Judith M. Halberstam and Ira Livingston. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1995.1-20.
Haraway, Donna J. "A Cyborg Manifesto. Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century." Manifestly Haraway. University of Minnesota Press, 2016. https://doi.org/10.5040/9781474248655.0035
Haraway, Donna J. "The Promises of Monsters: A Regenerative Politics for Inappropriate/d Others. "The Haraway Reader. Ed. Donna J. Haraway. New York and London: Routledge, 2004. 63-124.
Hayles, N. Katherine. How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1999. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226321394.001.0001
Hoffmann, E.T.A. "Das fremde Kind." Poetische Werke in sechs Bänden, Band 4. Berlin, 1963. <http://www.zeno.org/nid/20005075106> 11. 10. 2023.
Jones, Melissa. "A Mermaid's Tale: The Evolution of the Representation of Mermaids in Popular Culture", Armstrong Undergraduate Journal of History 8.2 (2018): 13-41. https://doi.org/10.20429/aujh.2018.080202
Matzer, Michael. 2020, "Die Grenzgängerin. Interview mit Andreas Eschbachzu AQUAMARIN." www.buchwurm.org.29. 1. 2020. <http://buchwurm.org/die-grenzgaengerin-interview-mit-andreas-eschbach-zu-aquamarin>11. 10. 2023.
Miah, Andy."A Critical History of Posthumanism." Medical Enhancement and Posthumanity. The International Library of Ethics, Lawand Technology, vol 2. Ed. Bert Gordijn and Ruth Chadwick. Springer Dordrecht, 2008. 71-94. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8852-0_6
Paul, Diane B. "Genetic Engineering and Eugenics: The Uses of History. "Is Human Nature Obsolete? Genetics, Bioengineering, and the Future of the Human Condition. Ed. Harold W. Baillie and Timothy K. Casey.Cambridge, Massachusetts & London, England: MIT Press, 2005. 123-151. https://doi.org/10.7551/mitpress/3977.003.0008
Petersen, Vibeke Rützou. "Andreas Eschbach's Futures and Germany's Past." Lingua Cosmica: Science Fiction from around the World. Ed. Dale Knickerbocker. Champaign, IL: University of Illinois Press, 2018. 52-72. <https://doi.org/10.5622/illinois/9780252041754.003.0004 > 11. 10. 2023. https://doi.org/10.5622/illinois/9780252041754.003.0004
Petrović, Biljana T. "Motiv amfibije u romanima Čovek-amfibija Aleksandra Beljajeva i Akvamarin Andreasa Ešbaha." Detinjstvo: časopis o književnosti za decu, 47.2 (2021): 71-82.
Stemmann, Anna. Räume der Adoleszenz. Deutschsprachige Jugendliteratur der Gegenwart in topographischer Perspektive. Stuttgart: J. B. Metzler, 2000.
Weinkauff, Gina und Gabriele von Glasenapp. Kinder- und Jugendliteratur. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh, 2010.
Wendland, Karsten, Nadine Lahn et al. (Hg.). "Die meisten SF-Romane sind als Warnung gedacht, nicht als Gebrauchsanleitung. Andreas Eschbach im Gespräch mit Karsten Wendland.Transkript zum Podcast." Karlsruhe: KITopen, 2021. <https://doi.org/10.5445/IR/1000139831> 11. 10. 2023.
Wolfe, Cary. Introduction. Zoontologies: The Question of the Animal. Cary Wolfe.Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003.ix-xxiii.

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).