Феномен заборављеног и тишине у романима Џ. М. Куција
Сажетак
У овом раду аутори испитују феномен заборављеног и тишине у романима јужноафричког аутора Џ. М. Куција. Предмет истраживања обухвата романе Ишчекујући варваре (1980), Живот и времена Мајкла К (1983), Фо (1986) и Срамота (1999). Готово сви ликови у Куцијевим романима имају проблем с памћењем и говором. У роману Фо, на пример, године и самоћа на пустом острву оставиле су трага на памћењу Робинзона Крусоа, а Петко није у стању да говори јер су му робовласници одсекли језик; ипак, и поред тог недостатка, Сузан Бартон упорно покушава да пронађе начин помоћу кога би Петка подучила говору. Мајкл К, протагониста романа Живот и времена Мајкла К, не само што је због трауме изазване грађанским ратом у стању да упамти само фрагменте неке целине, већ није у стању ни да говори због физичког дефекта – зечје усне, која му квари изглед и ограничава комуникацију с другим људима. У роману Ишчекујући варваре, осим проблема с говором неименоване девојке, јавља се и проблем с памћењем, односно феномен колективног заборављања, везан за Начелника и друге ликове романа. Проблем колективног заборављања присутан је и у роману Срамота, у коме, осим професора Дејвида Лурија, исти проблем имају и његова ћерка Луси, његови студенти, као и други ликови романа.
Куци у својим романима указује на унутрашњу расцепљеност сопства, а тиме и на вишеструку субјективност ауторске персоне, доводећи у питање не само претпоставке западњачке рационалности, већ и реалистички роман, посебно у контексту тотализирајућих наратива постколонијалне јужноафричке историје. Одбијајући да препозна границу између фикције и историје, Џ. М. Куци је у својим романима развио сложену естетику која укључује алегорије, алузије, интертекстуалности и метатекстуалности.
Референце
Attridge, Derek. J. M. Coetzee & the Ethics of Reading: Literature in the Event. Chicago: University of Chicago Press, 2004. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226818771.001.0001
Bhabha, Homi. "Dissemination: Time, Narrative and the Margins of the Modern Nation." The Location of Culture. London: Routledge, 1994.
Bakhtin, Mikhail. Discourse in the Novel. Austin: University of Texas Press, 1981.
Barthes, Roland. The Death of the Author. New York: W. W. Norton & Company, 2001.
Barthes, Roland. S/Z. New York: Blackwell, 1974.
Canepari-Labib, Michela. Old Myths - Modern Empires: Power, Language and Identity in J. M. Coetzee's Work. Oxford: Peter Lang, 2005. https://doi.org/10.3726/978-3-0353-0327-8
Cixous, Hélène. The Newly Born Woman. London: I. B. Tauris & Co Ltd Publishers, 1986.
Dazai, Osamu. Kora bambusa. Beograd: Tanesi, 2022.
Defoe, Daniel. Robinzon Kruso. Novi Sad: Bogunović, 2018.
Deleuze, Gilles, i Félix Guattari. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. London: Continuum, 2004.
Derrida, Jacques. The Animal That Therefore I Am. New York: Fordham University Press, 2008.
Derrida, Jacques. Force of Law. New York: Routledge, 2002. Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.
Faber, Alyda. The Post-Secular Poetics and Ethics of Exposure in J. M. Coetzee's Disgrace. Oxford: Oxford University Press, 2011.
Flober, Gistav. Gospođa Bovari. Beograd: Laguna, 2020.
Genette, Gérard. Paratext: Thresholds of Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
Harvey, Jonathan. Fiction in the Present Tense. London: Routledge, 2006. Head, Dominic. The Cambridge Introduction to J. M. Coetzee. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. Kawakami, Hiromi. Profesorova tašna. Beograd: Booka, 2020.
Kerol, Luis. Alisa u zemlji čuda. Beograd: Kontrast izdavaštvo, 2016.
Kristeva, Julia. Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. New York: Columbia University Press, 1980.
Kuci, Dž. M. Život i vremena Majkla K. Beograd: Laguna, 2019.
Kuci, Dž. M. Fo. Beograd: Laguna, 2019.
Kuci, Dž. M. Sramota. Beograd: Samizdat, 2019.
Kuci, Dž. M. Iščekujući varvare. Beograd: Laguna, 2020.
Nabokov, Vladimir. Nabokov's Drawings. St. Petersburg: Nabokov's Museum, 2009.
Nabokov, Vladimir. Lolita. Beograd: Dereta, 2020.
Said, Edward. Culture and Imperialism. New York: Vintage Books, 1994.
Saramago, Žoze. Kain. Beograd: Laguna, 2014.
Saramago, Žoze. Beležnice. Beograd: Laguna, 2021.
Simpson, Paul. Language, Ideology and Point of View. London: Routledge, 2004. https://doi.org/10.4324/9780203136867
Sweeney, Susan. Executing Sentences in Lolita and the Law. Zembla, Pennsylvania State University, 2003.
Uspensky, Boris. A Poetics of Composition: The Structure of the Artistic Text and Typology of a Compositional Form. Berkeley: University of California Press, 1973.

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.
Аутори који објављују у часопису сагласни су са следећим условима:
- Аутори задржавају своја ауторска права и додељују часопису ексклузивно право првог објављивања научног рада који је истовремено лиценциран под Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0), што омогућава другима да деле ту интелектуалну својину искључиво у научноистраживачке сврхе уз одговарајуће цитирање на аутора и часопис.
- Аутори имају права да деле своје радове у одговарајућим институционалним репозиторијумима, као и да их накнадно објављују прерађене и уз дораду, али уз обавезну потврду Књижевне историје и напомену о првом објављивању у овом часопису.
- Ауторима је дозвољено, чак се и подстичу да деле радове вирално (нпр. на друштвеним мрежама попут ResearchGate или Academia), што може довести до продуктивне размене научних информација, као и до веће видљивости и цититираности аутора и часописа. (Погледајте The Effect of Open Access).